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  September 27, 2020 · 6:17 am line

El Diablo está en los detalles

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Molassess – “Through the Hollow”, Season of Mist (2020).

(english below) ->

Es necesario hacer un poco de historia antes de comentar sobre el álbum debut de los holandeses, para quienes desconocen el pasado reciente. Molassess es el grupo integrado por algunos ex músicos de The Devil’s Blood (los guitarristas Ron van Herpen y Oeds Beydals, y el bajista Job van de Zande), más otros provenientes de las bandas Birth of Joy y Donnerwetter (Bob Hogenelst y Matthijs Stronks, baterista y tecladista respectivamente), las cuales debo confesar que no tengo muy escuchadas.

Entre éstos ex músicos de la emblemática agrupación holandesa disuelta en enero del 2013, sin duda la más influyente de la última década y monedas (al menos para mi gusto y en mi historia musical personal), se encuentra además como figura predominante y frontwoman del combo, la vocalista Farida Lemouchi. Ella, junto a Ron, Oeds y Job, se presentaron en 2014 en el festival Roadburn para homenajear al recién desaparecido guitarrista y vocalista Selim Lemouchi (solamente seis semanas después de su muerte), hermano de Farida y el dueño de la batuta en The Devil’s Blood, y luego de su grupo solista Selim Lemouchi & His Enemies (que formó junto a éstos mismos músicos, y otros más). La cuestión es que luego de la sentida performance/despedida en Roadburn (se presentaron como “Selim Lemouchi’s Enemies”) donde repasaron las canciones solistas de Selim, fue germinando la idea de seguir haciendo música juntos.

El año pasado, el festival Roadburn los convocó una vez más para presentarse en vivo con música especialmente compuesta para la ocasión, y se bautizaron a modo de homenaje y nuevo comienzo, como “Molasses”. Así se llama la última canción del único disco solista de Selim (Selim Lemouchi & His Enemies – “Earth Air Spirit Water Fire”, 2013). A partir de ahí, y bajo el mote de Molassess (le agregaron una S al final), vió la luz el Ep “Mourning Haze/Drops Of Sunlight” también en 2019. Lejos de colgarse de los laureles de The Devil’s Blood, tarea de discutible gusto la de replicar el estilo de la obra concebida principalmente por otro músico (Selim), decidieron ir por el lado de darle una especie de continuación musical a Selim Lemouchi & His Enemies, que ya de por sí llevaba un estilo muchísimo más experimental, psicodélico y “zapado” que la épica rockera y oscurísima que ostentaba The Devil’s Blood. Y llegamos al presente, donde la banda por fin presenta el primer larga duración “Through the Hollow”, a editarse el próximo 16 de octubre a través del sello Season Of Mist, y al que pude acceder por anticipado por gentileza del sello y de la propia banda… aunque Farida ya me había enviado un pequeño avance, meses atrás.

“Through the Hollow” es uno de esos discos de los cuales uno debe hacerse amigo. Escucharlo muchas veces, para entenderlo, absorberlo y zambullirse en él. Especialmente quienes escuchan música pesada y no están acostumbrados a estilos y variaciones musicales ajenas al estilo. Sin pecar de pretencioso o de blandir exigencias elitistas (aunque espero que sí), el disco de Molassess florece a lo largo de nueve canciones de considerable duración, estructuras cambiantes e instrumentación elaborada no apta para los cazadores del hit, especialmente notorio en extensas y climáticas composiciones como “Through the hollow” y “Formless hands”, donde los distintos pasajes dentro de una misma canción lo guían a uno por un sendero de destino incierto, pero seductor.  Sin embargo, allí es donde entra en juego la inmensa Farida Lemouchi. Sus vocalizaciones y estilo tan particular, alimenta y proteje (como una madre) todo lo que está a su cargo, en gesto de solemnidad, de pureza, de franqueza. No por nada la voz de Lemouchi fue la primera impronta (antes de hacerse evidente el espíritu impiadoso que animaba el cuerpo y la mente de su hermano, para dar forma a semejante concepto antagonista) que tuvo The Devil’s Blood para despegar de la nueva camada de “occult rock” que surgió para cuando nacía el grupo. Muy lejos de ser la clásica vocalista rockera, muy lejos de la “oscuridad” de plástico de sus colegas y del recurso facilongo del sex-appeal sobre las tablas, el fuerte de Farida siempre fue, además de sus cuerdas vocales de oro, su épica gravedad (léase como compromiso).
De esta forma, la compleja mezcla de estilos que Molassess ofrece, una melaza de psicodelia y rock progresivo/experimental de estilo libre (“The maze of stagnant time”, por ejemplo, incorpora a la receta una melodía de aires jazzeros como condimento exótico), baja a tierra con esa autoridad que impone la vocalista, y también cuando las atmósferas y pasajes instrumentales de diferentes densidades y tonalidades encuentra su curso, su cauce, a través de las melodías de las guitarras de Oeds y Ron. Allí la música se asienta, y encuentra un ritmo y un paso identificable e hipnótico que hilvana todo el disco (“Corpse of mind”). Un hilo que se encuentra luego de varias escuchas. Y un estilo propio, que se condensa, enfoca y percibe en forma más palpable en composiciones como “Get out from under” y “I am no longer”, que combinan todo lo anteriormente dicho pero sin dispersarse en demasía. Pero no confundir: esto no es stoner, ni drone, ni ningún estilo similar que tarde o temprano conduce al sopor o al hastío tras una mascarada de “clima”. Molassess apunta a diferentes texturas, no superpuestas y confusas, pero si consecutivas y desafiantes para el oido promedio.

No he podido acceder a las letras, pero por lo que entiendo, y he leído al respecto en una entrevista reciente, involucran emociones y percepciones de la vocalista que ha plasmado con ayuda de sus compañeros. Y que implican un verdadero viaje introspectivo por las realidades personales de estos músicos, su pasado y presente reunidos en un relato que va desde la aceptación de lo que ya no es, de lo que partió o terminó pero permanece impregnado, y la noción de alzarse nuevamente con nuevo ímpetu de respirar y abrirse paso por una nueva, inexplorada realidad. Como la banda misma expresa en el texto informativo que me llegó con el álbum: “la nueva luz que sigue a la única gran muerte”.

“Death is” es la primera de dos canciones que incluye el álbum, que inconfundiblemente retrotraen al oyente a The Devil’s Blood. Están los “galopes” setentosos de las bases y los punteos y acordes disonantes que conformaban esos patrones memorables en la banda de Selim. Primer golpe de la nostalgia, al mentón, pero que de ninguna manera se contradice con la intención expresa de Farida y co. de dejar el pasado atrás y avanzar con esta nueva, intrincada propuesta. Simplemente creo que les resulta impensable sacudirse algo que llevan incorporado en su adn. A continuación de la canción mencionada, el único track instrumental, “Tunnel”, oficia de interludio con el final. Un verdadero portal musical de considerable simpleza que detiene el tiempo, anticipando algo grande. Así como “Molasses” de Selim Lemouchi & His Enemies le dió nombre a esta nueva aventura, el último track de “Through the Hollow”, titulado “The Devil lives” (como no podía ser de otra manera), es la otra canción que esta vez noquea sin miramientos, un puñetazo directo del pasado, al presente. La imagino como una especie de réquiem personal para los implicados, cerrando el disco. Full circle, seria la expresión en inglés a utilizar… una canción que remite al origen de todo(s), es decir a The Devil’s Blood, con melodías que convocan a repasar la discografía del grupo. Al parecer es una pieza cuyo autor es el propio Selim Lemouchi, quien no había podido completarla en su tiempo. Un enlace con el gran comienzo de toda esta historia, del cual Molassess quiere despegar (y lo hace sin ninguna duda a fuerza de creatividad y diversidad), pero del cual no puede olvidarse, como un árbol no puede amputar las raíces que lo nutrieron para ahora poder desplegar sus ramas y follaje, en altura, lejos del suelo que lo sostiene.

Fernando Serani / MetalEyeWitness.com

FotosRyanne van Dorst.
Molasses online

Tracklist:

  1. Through the Hollow (11:06)
  2. Get Out From Under (06:50)
  3. Formless Hands (10:54)
  4. Corpse of Mind (04:58)
  5. The Maze of Stagnant Time (04:03)
  6. I Am No Longer (06:21)
  7. Death Is (04:54)
  8. Tunnel (05:21)
  9. The Devil Lives (10:33)

++++++

THE DEVIL IN THE DETAILS

Molassess – “Through the Hollow”, Season of Mist (2020).

It is necessary to do a little history before commenting on the debut album of these Dutch masters, for those who are unaware of the recent past. Molassess is the band of some The Devil’s Blood former members (guitarists Ron van Herpen and Oeds Beydals, and bassist Job van de Zande), plus others from bands such as Birth of Joy and Donnerwetter (Bob Hogenelst and Matthijs Stronks, drummer and keyboardist, respectively), which I must confess that I have not heard very much from before this.

Among these former musicians of the emblematic Dutch group that dissolved in January 2013, undoubtedly the most influential of the last decade (at least for my taste and in my personal musical history), is also the predominant figure the group, vocalist/frontwoman Farida Lemouchi. She, along with Ron, Oeds and Job, performed at the 2014 Roadburn Festival to honor the recently deceased guitarist and vocalist Selim Lemouchi (only six weeks after his death), Farida’s brother and the founder-leader of the The Devil’s Blood, and then his solo group Selim Lemouchi & His Enemies (which he formed with these same musicians, and others as well). The point is that after the heartfelt performance/farewell at Roadburn (they presented themselves as “Selim Lemouchi’s Enemies”) where they performed Selim’s solo songs, the idea of continuing to make music together had been germinating.

Last year, the Roadburn Festival invited them once again to perform live with music specially composed for the occasion, and they named themselves as “Molasses” as a tribute and new beginning. This is the name of the last song on Selim’s only solo album (Selim Lemouchi & His Enemies – “Earth Air Spirit Water Fire”, 2013). From there, and under the nickname of Molassess (they added an S at the end), the Ep “Mourning Haze/Drops Of Sunlight” also saw the light in 2019. Far from hanging on the laurels of The Devil’s Blood, as the cloning of a style of musical work conceived mainly by another musician (Selim) would be a task of debatable taste, they decided to offer a kind of musical continuation to Selim Lemouchi & His Enemies, which already had a much more experimental, psychedelic and “jammed” approach than the more epic dark rock flavor that The Devil’s Blood showed. And now we come to the present, where the band finally releases their first full-length “Through the Hollow”, to be out on October 16 through Season Of Mist, and which I was able to access in advance courtesy of the label and the band … although Farida had already sent me a small preview, months ago.

“Through the Hollow” is one of those records that you should befriend first. Listen to it many times, to understand, absorb and dive into it. Especially those who listen to heavy music and are not used to musical variations fro another genres. Without being pretentious or brandishing elitist demands (although I hope so), the Molassess album flourishes through nine songs of considerable length, changing structures and with elaborate instrumentation not suitable for hit-hunters. This is specially notorious in extensive and climactic compositions like “Through the hollow” and “Formless hands”, where the different passages within the same song guides the listener along a path of an uncertain but seductive destination. However, that’s where the immense Farida Lemouchi comes in. Her vocals and particular style of singing feed and protect (like a mother) everything that is in her charge, in a gesture of solemnity, purity, and frankness. Not a coincidence that her voice was the first impression that you had (before the impious spirit that animated his brother’s body and mind became evident, to shape such an antagonistic concept) of The Devil’s Blood separating itself from the new breed of “Occult rock” that emerged around the time the group was born. Far from being the classic rock vocalist, far from the plastic “darkness” of her colleagues and the easy resource of sex appeal on stage, Farida’s strength was always, in addition to her golden vocal chords, her epic severity (read as compromise).

In this way, the complex mix of styles that Molassess offers, a molasses of psychedelia and free-style progressive/experimental rock (“The Maze of Stagnant Time”, for example, incorporates a jazzy melody as an exotic condiment to the recipe), goes down to earth with the authority imposed by the vocalist, and also when the atmospheres and instrumental passages of different densities and tonalities find their course and riverbed through the melodies of Oeds and Ron guitars. There, the music settles and finds an identifiable and hypnotic rhythm and step that weaves together the entire album (“Corpse of Mind”). A thread that is found after several listens. And its own style, which is condensed, focused and perceived in a more palpable way in compositions such as “Get out from under” and “I am no longer”, which combine everything previously said but without being too dispersed. But do not be confused: this is not stoner, or drone, or any similar style that sooner or later leads to sopor or boredom behind a masquerade of “ambient”. Molassess targets different textures, not overlapping and confusing, but consecutive and challenging for the average ear.

I have not been able to access the lyrics, but from what I understand, and I have read about in a recent interview, they involve emotions and perceptions of the vocalist that she has put into words with the help of her bandmates. And that involves a true introspective journey through the personal realities of these musicians, their past and present gathered in a story that goes from the acceptance of what is no longer, what started or ended but remains impregnated, and the notion of rising again with a new impetus to breathe and break through a new, unexplored reality. As the band itself expresses in the informative text that came to me with the album: “the new light that follows the one great death.”

“Death is” is the first of two songs on the album, which unmistakably takes the listener back to The Devil’s Blood. So, here is that ‘70s “galloping” of the bases and the dissonant plucking and chords that made up those memorable patterns in Selim’s band. A first blow of nostalgia, right to the chin, but that in no way contradicts the express intention of Farida and co. to leave the past behind and move forward with this new, intricate proposal. I just think that it is unthinkable for them to shake something that they have incorporated into their own DNA. Following the aforementioned song, the only instrumental track, “Tunnel”, serves as an interlude with the ending. A true musical portal of considerable simplicity that stops time, anticipating something great… Just as “Molasses” by Selim Lemouchi & His Enemies gave its name to this new adventure, the last track of “Through the Hollow”, titled “The Devil Lives” (could it be other name more suitable?), is the other song that this time gets you knocked out unceremoniously, a direct punch from the past to the present. I imagine it as a kind of personal requiem for those involved, closing the album. Coming full circle. A song that refers to the origin of everything, that is, The Devil’s Blood, with melodies that invite you to review the group’s discography. Apparently this is a piece whose author is Selim Lemouchi himself, who had not been able to complete it during his time. A link with the great beginning of this whole story, from which Molassess wants to take off (and does so without any doubt by dint of creativity and diversity), but which it cannot forget, like a tree cannot amputate the roots that nourished it to now be able to unfold its branches and foliage, in height, far from the ground that supports it.

Fernando Serani / MetalEyeWitness.com

FotosRyanne van Dorst.
Molasses online

Tracklist:

  1. Through the Hollow (11:06)
  2. Get Out From Under (06:50)
  3. Formless Hands (10:54)
  4. Corpse of Mind (04:58)
  5. The Maze of Stagnant Time (04:03)
  6. I Am No Longer (06:21)
  7. Death Is (04:54)
  8. Tunnel (05:21)
  9. The Devil Lives (10:33)


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